Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Jakohihnan vaihto

20.2.2014 Tuulilasi
Kysymys

Vein autoni korjaamoon jakohihnan vaihtoa varten (Astra 1991 ajettu 240000km), väittivät ettei tarvitse uusia kiristimiä ja ohjainrullia. Mielestäni hihnanvaihdossa pitäisi aina vaihtaa myös nuo, mikä on sinun käsityksesi?

Vastaus
Vastaaja Tapio Ketonen

Ohjainrullien uusiminen ei ehkä jokaisessa hihnanvaihdossa ole välttämätöntä, jos laakerit pyörivät äänettömästi eikä niissä ole välystä. Kiristin sen sijaan on mielestäni syytä uusia ainakin silloin, jos se on automaattinen, eli hihnan kireys on jousen varassa. Jos kiristimen jousi pettää, jakohihna löystyy, ja se pääsee hyppimään väärille hampaille. Tästä on seurauksena venttiilien osuminen mäntiin, mistä seuraa täystuho moottorille.

Tuon Astran moottorista en ole täysin varma. Muistelen, että silloin vielä Opeleissa oli vain yksi nokka-akseli, ja ainakin joissakin moottoreissa jakohihnan pettämisen ainoa seuraus oli matkan katkeaminen. Venttiilit eivät osuneet mäntiin.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt