
Tältä näyttää BMW Vision Neue Klasse – Vuonna 2025 esiteltävä uuden mallisukupolven sähköauto
BMW siirtyy vuonna 2025 esiteltävän ja toistaiseksi työnimellä Neue Klasse kulkevan, alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun, uuden mallisukupolven myötä entistä vahvemmin sähköiseen aikakauteen.
Neue Klasse. Legenda BMW-leirissä. Auto, joka omalla myyntipanoksellaan pelasti koko BMW:n – juuri ennen kuin se joutui Mercedeksen ostamaksi aivan 1950-luvun lopulla. Tosin yhtä hyvin pelastajana voidaan pitää BMW:n 700:ä, joka ylipäätään mahdollisti Neue Klassen valmistamisen.




Automaailman sähköistymisen myötä BMW aloittaa nyt uudella Neue Klassella yhtä lailla uuden aikakauden. Tosin joku voisi pitää uutena alkuna myös vuonna 2014 esiteltyä i3-sähköautoa. Sitä valmistettiin sekä puhtaasti sähköautona että pienen polttomoottorin kera - joskin polttomoottori ei siirtänyt voimaa lainkaan pyörille, vaan se ainoastaan latasi akkuja ajon aikana.
Vaikka i3 käänsi päitä ja keräsi palkintoja, myynti ei vetänyt. Tuotanto loppui viime vuonna, ja 10 vuodessa BMW:n futurista kaupunkiautoa valmistui vain noin 250 000 kappaletta. Se on murto-osa polttomoottorisiin autoihin verrattuna.
Eikä BMW tietenkään tehnyt ensimmäisiä sähköautojaan vasta tämän vuosituhannen puolella. BMW valmisti vuoden 1972 Münchenin olympialaisia varten kaksi sähköversiota 02-sarjalaisesta. Toisella kyyditettiin VIP-vieraita, toinen oli virallisissa kisatehtävissä toimien mm. tukiautona maratonilla.
Vuosina 1987–90 BMW testasi kahdeksaa 325iX:ää lyijyakkuja kolme kertaa suuremman energiatiheyhden tarjoavilla natrium-rikkiakuilla.
Ja 32 vuotta sitten BMW kokeili yleisön reaktioita Frankfurtin autonäyttelyssä E1-konseptilla. Se oli 2+2-paikkainen ja vain 3,46 metriä pitkä kaupunkiauto. Taka-akselille asennettu sähkömoottori tuotti 32 kW (44 hv), eli E1 oli BMW:lle vielä tuolloin tyypillisesti takavetoinen. Auton huippunopeus oli 120 km/h ja taajamanopeuteen 50 km/h ennätettiin kuudessa sekunnissa. Maantievauhtiin 80 km/h tarvittiin jo 18 sekuntia.
Auton natrium-rikkiakun kapasiteetti oli nykymittapuulla vaatimaton, 20 kilowattituntia. Akku painoi 200 kiloa. Ihanteellisissa olosuhteissa E1:lle luvattiin 200 kilometrin toimintamatka. Akun lataaminen verkkovirralla kesti 6–8 tuntia. Jarrutusenergiaa osattiin jo tuolloin ottaa talteen.




Nyt ei olla enää liikkeellä kokeilumielessä. Vaikka Vision Neue Klasse on vielä konsepti, se kertoo paljon BMW:n lähitulevaisuuden filosofiasta. Myös ohjaamossa. Merkillepantavaa on se, että keskikonsolissa on vain vaihdevipu; i-Drive-ohjain on siis siirtymässä ohjauspyörään. Ratissa se on ainakin helposti käsillä.
Toinen mielenkiintoinen piirre on se, että kosketusnäyttöjä on vain yksi, ja se on varsin maltillisen kokoinen. BMW:llä uskotaan, että puheohjaus yleistyy, kunhan järjestelmät paranevat. Olemme samaa mieltä. Isoilla kosketusnäytöillä hurmataan juuri nyt ostajia, mutta selvästi vähemmälläkin pärjää.
Kolmas erikoisuus on se, ettei kuskin edessä ole enää mittaristoa. Sen korvaa tuulilasiin heijastettava HUD-näyttö. Ja se on Vision Neue Klassessa koko tuulilasin levyinen eli myös etumatkustajalle tarjotaan informaatiota. Kaikki tieto heijastetaan tuulilasin alareunassa olevalle erityispinnalle, jota BMW kutsuu nimellä Panoramic Vision. BMW:n edustajien mukaan järjestelmä on oikeasti tulossa tuotantoon. Heijastusnäyttöjen hyvä puoli on se, että katsetta ei tarvitse juuri siirtää pois tiestä – joskin autojen lisääntyvä autonomisuus vähentää tarkkaavaisuuteen liittyviä vaaratilanteita muutenkin. Toinen hyvä puoli on se, että kuljettajalle jaetaan nykyisin varsin paljon tärkeää informaatiota, ja mittaristot ovat käymässä ahtaaksi kaiken tuon tiedon näyttämiselle.


Ulkokuori kertoo sekin jo paljon tulevasta. Neue Klassella on mittaa 4,70 metriä, korkeutta 1,41 metriä, ja akselivälikin on komea 2,88 metriä. Leveyttä autolla on yli kaksi metriä. Se lienee ainoa mitta, joka muuttuu jonkin verran, kun tuotantoversio esitellään kahden vuoden kuluttua. Tai ehkä leveyttä vain tarvitaan riittävän kokoisen akkupaketin sijoittamiseksi pohjalevyyn.
Mistä me kuitenkin erityisesti pidämme, on se, että kyseessä on perinteinen sedan. Isoja ja 2,5 tonnia painavia sähkö-SUVeja on maailmassa jo aivan riittävästi.
Hieman perinteisempi korimalli antoi BMW:n muotoilutiimille mahdollisuuden luoda autoon enemmän BMW:lle tyypillisiä piirteitä – nyt vain modernisti tulkittuna. Etu- ja takaylitykset ovat lyhyet. Ulkopinnat ovat veistokselliset ja puhtaat ilman ylimääräisiä helmoja. Ja keula kallistuu hainokan tavoin sisäänpäin.
Pidämme eritoten auton keulasta, jossa ei tavallaan ole enää erillistä maskia. BMW:n munuaiset ovat kasvaneet koko maskin levyiseksi. Munuaiset pitävät ajovalojen lisäksi sisällään myös kaikki sensorit ja kamerat. Toteutus on sävähdyttävä. Lisäksi päivänajovaloilla voidaan kikkailla hauskoja asioita, kun munuaiset toimivat nyt myös auton silminä.
Kyljet ovat puhdaslinjaiset ja nätit. Ikkunapinnat ovat varsin kookkaat, mikä lupaa matkustamoon valoa ja avaruuden tunnetta. Ja takaikkunasta löytyy luonnollisesti Hofmeisterin pokkaus, sekin nyt hieman uudella tavalla tulkittuna.
Perä on tehty korostetun porrasperäiseksi. Takavalot ovat koko perän levyiset ja näyttävät. Sekin korostaa nykyisellä SUVien valtakaudella sitä, että BMW on aloittamassa jotain uutta. Lisäksi sedanin korimuoto tuo auton muotoihin melkein retromaisuutta. Myös perän muotoilu on muun auton tapaan suoraviivasta ja ihanan simppeliä.


Varsinainen vallankumous, eli miksi uutuus ansaitsee nimen Neue Klasse, on kuitenkin piilossa konseptin näyttävien kuorien alla. BMW siirtyy Neue Klassen myötä kokonaan uuteen pohjalevyyn ja teknologiaan, joka on suunniteltu varta vasten sähköautoja varten. Tästä seuraa paljon etuja: mm. fiksummat akkuratkaisut ja pikalatauksen mahdollistava 800 voltin tekniikka.
Ja juuri akkuihin BMW satsaa. Neue Klassessa tuotantoon tulevien kuudennen sukupolven akkujen energiatiheyden luvataan olevan yli 20 prosenttia suurempi kuin nykyakuissa. Niissä on Teslan tapaan myös sylinterimäinen kennomuoto nykyisin käytetyn litteän prismaattisen kennon sijaan. Myös akuston painon pitäisi pudota, BMW:n edustajat puhuvat 10–20 prosentista nykyautoihin verrattuna.
Odotukset nousevat. Ja eurooppalaisten valmistajien onkin pistettävä parastaan, sillä kiinalaiset ovat ottaneet viime vuosina isoja harppauksia autojen sähköistämisessä ja uudessa tekniikassa. Kaikille kiinalainen tuote ei kuitenkaan kelpaa.
Neue Klassea valmistetaan aluksi Unkarissa, jossa sijaitseva tehdas käy läpi juuri valtavaa remonttia. Kun Neue Klassen tuontanto alkaa, autot rullaavat kauppoihin ilman ylimääräistä hiilijalanjälkeä. Tuotantolinja aukeaa toki myös Saksaan, ja todennäköisesti myös Yhdysvaltoihin.
Ja kuten alussa jo sanoimme, luvassa on kokonaan uusi malliperhe. Kahden vuoden sisällä esitellään yhteensä kuusi Neue Klassen teknologiaa käyttävää uutta mallia. Katumaasturi on varmasti yksi niistä, toivottavasta myös farmari.


